برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

گوگل از مدل زبانی PaLM 2 رونمایی کرد؛ جدیدترین رقیب برای GPT-4

شرکت گوگل طی رویداد I/O 2023 امشب، به طور رسمی از مدل زبانی گسترده جدید خود با نام PaLM 2 رونمایی کرد. این مدل زبانی که قرار است نقش رقیب اصلی GPT-4 شرکت OpenAI را ایفا کند؛ در چت بات گوگل یا همان بارد نیز به کار خواهد رفت. توسعه دهندگان می‌توانند از طریق PaLM API گوگل، فایربیس یا کولب از این مدل زبانی استفاده کنند.

گوگل نیز همانند OpenAI، جزئیات چندانی درباره نحوه تکامل این مدل زبانی نسل جدید در اختیار عموم قرار نداده و تنها اعلام کرد که PaLM 2 با استفاده از زیرساخت‌های جدید JAX و TPU v4 برنامه ریزی شده است. PaLM 2 دارای چهار مدل با اندازه‌های متفاوت بوده که به ترتیب، Gecko، Otter، Bison و Unicorn نام دارند. به گفته گوگل، مدل Gecko به حدی سبک بوده که در گوشی‌های موبایل نیز اجرا می‌شود.

به ادعای مهندسین گوگل، تسلط PaLM 2 به زبان‌های مختلف واقعا اعجاب آور بوده و این هوش مصنوعی صلاحیت تدریس این زبان‌ها را نیز دارد. درک PaLM 2 از زبان‌ها، بسیار عمیق بوده و گوگل برای مثال، تسلط آن به ضرب المثل‌ها و اصطلاحات متفاوت آلمانی را نشان می‌دهد.

آقای «زوبین قهرمانی» که از مقامات بخش پژوهشی گوگل است؛ درباره PaLM 2 به خبرنگاران چنین می‌گوید:

«ما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم که عمدتا مدل‌های زبانی گسترده‌تر، عملکرد بهتری نداشته و هر مدل در هر اندازه‌ای، کاربرد خاص خود را دارد. به همین دلیل، ما مدل‌های متفاوتی را عرضه کرده تا نشان دهیم که تعداد پارامترها، صرفا نشانگر عملکرد مدل‌های زبانی نیستند.»

شرکت گوگل سعی داشته تا بخش عمده تمرکز خود را به افزودن قابلیت‌های جدید به PaLM 2 اختصاص دهد. به ادعای گوگل، این مدل جدید قدرت درک و استدلال بالاتری داشته و بر خلاف سایر مدل‌های زبانی، به راحتی معادلات ریاضی را نیز حل می‌کند.

PaLM 2 همچنین امکان نوشتن و دیباگ کردن کد را نیز دارد. این مدل به ۲۰ زبان برنامه نویسی متفاوت مسلط بوده که از جمله معروف‌ترین آنها، می‌توان به پایتون، جاوا اسکریپت، پرولاگ، وریلاگ و فورترن اشاره کرد. گوگل طی این رویداد یک هوش مصنوعی مخصوص کد نویسی با نام «کدی» را نیز معرفی کرد که از مدل زبانی PaLM 2 استفاده می‌کند.

گوگل PaLM را به عنوان یک خانواده از مدل‌های متفاوت تعریف کرده که کاربرد‌های متفاوتی مانند مصارف پزشکی یا امنیتی دارد. کوچک‌ترین مدل PaLM که امکان اجرا روی گوشی‌های هوشمند را دارد؛ تنها ۲۰ توکن در ثانیه را پردازش می‌کند که چندان تحسین برانگیز نیست؛ اما می‌تواند تا در برخی از موارد کاربردی باشد.

شرکت گوگل طی این مراسم، تاکید فراوانی روی توسعه هوش مصنوعی با نهایت احتیاط و مسئولیت پذیری داشته تا برخی نگرانی‌ها درباره پیشرفت بیش از حد سریع این تکنولوژی و جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست را کاهش دهد.

برچسب: AI, google, palm 2, GOOGLE PALM 2, GPT-4
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم