برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

اپل چرا آیفون مینی دوست‌داشتنی را حذف کرد؟!

سری آیفون ۱۵ فاقد یک مدل با اندازه نمایشگر زیر ۶ اینچ است، تنها دو سال پس از آنکه اپل تشخیص داد که یک مدل ۵٫۴ اینچی را در میان آیفون‌های خود بگنجاند. چه شد که اپل دستگاه «مینی» خود را که خیلی از مشتریان آیفون عاشق آن بودند، حذف کرد؟

اپل آيفون ۱۲ مینی را در سال ۲۰۲۰ پس از سال‌ها درخواست طرفداران آیفون برای عرضه دستگاهی با صفحه نمایش کوچک، با جدیدترین ویژگی‌ها معرفی کرد. زمانی که اپل این کار را انجام داد، فرض بر این بود که عرضه مدل مینی برای چندین سال ادامه خواهد یافت، اما این دستگاه با عرضه آیفون ۱۴ در سال ۲۰۲۲ به طور ناگهانی از این سری حذف شد اما عرضه آیفون ۱۳ مینی تا امسال ادامه داشت؛ اما با رونمایی از سری آیفون ۱۵، اپل تیر خلاص را به آیفون کوچک خود زد و به طور کامل آن را بازنشسته کرد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط «Consumer Intelligence Research Partners» یا همان CIRP، نگرانی‌ها در خصوص فروش مدل مینی اولین بار زمانی به وجود آمد که ظاهرا آیفون ۱۲ مینی آن طور که اپل انتظار داشت به فروش نرفت و تنها ۶ درصد از فروش آیفون ۱۲ را در آمریکا در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) شامل می شد. در آن زمان تحقیقات کانترپوینت نشان داد که آیفون ۱۲ مینی تنها ۵ درصد از کل فروش آیفون ۱۲ را در امریکا در نیمه اول ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) به خود اختصاص داده است.

از طرف دیگر موسسه مورگان استنلی اعلام کرد که اپل تصمیم گرفته تولید آیفون ۱۲ مینی را دو میلیون واحد دستگاه کاهش دهد تا ظرفیت تولید بیشتری برای آیفون ۱۲ پرو محبوب‌تر ایجاد کند. این موضوع در گزارش یک منبع تایوانی هم به نقل زنجیره تامین اپل منعکس شد که تقاضای زیاد برای برای مدل‌های آیفون ۱۲ پرو در چین باعث شده اپل عرضه دستگاه‌های گران‌تر خود را افزایش دهد.

جالب‌تر از همه اینکه جی پی مورگان ادعا کرد که اپل به طور کامل تولید آیفون ۱۲ مینی را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ متوقف کرده است. در حالی که گزارش‌های فروش آیفون ۱۲ مینی خبر خوبی برای آیفون ۱۳ مینی نداشت، اپل باز هم آیفون ۱۳ مینی را در دستور کار قرار داد تا بلکه فروش کم مدل قبلی خود را جبران کند. بنابراین با وجود آمار بد آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۳ در مسیر تولید قرار گرفته بود، زیرا از قبل در برنامه‌های اپل گنجانده شده بود.

در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) بود که CIRP داده‌های بیشتری منتشر کرد که نشان می‌داد آیفون ۱۳ مینی تنها ۳ درصد از فروش آیفون ۱۳ را به خود اختصاص داده، یعنی فروشی حتی نصف آیفون ۱۲ مینی! این فروش ضعیف آنقدر ادامه‌دار شد تا اپل را وادار کرد فکری به حال این اوضاع بکند.

با راه اندازی خط تولید آیفون ۱۴ اپل تصمیم گرفت مدل «مینی» خود را با مدل «پلاس» جدیدی جایگزین کند که اندازه صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی به مانند بالارده‌ترین آیفون خود یعنی آیفون ۱۴ پرو مکس داشته باشد. در سری آیفون ۱۴ اکنون مشتریان می‌توانستند یک نمایشگر بزرگتر ۶٫۷ اینچی و باتری بزرگتر داشته باشند؛ در واقع یک آیفون با اندازه‌های مدل پرو مکس، اما با قیمت ارزان‌تر.

کمتر از یک هفته پس از عرضه آیفون ۱۴، مینگ چی کو تحلیلگر معتبر اپل گفت که تقاضا برای آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس حتی کمتر از آیفون ۱۳ مینی و آیفون SE  نسل سوم بوده است. او تا آنجا پیش رفت که ادعا کرد «استراتژی بخش محصول اپل برای مدل‌های استاندارد، به خصوص آیفون ۱۴ پلاس که جایگزین مدل مینی شده، شکست خورده است» و تصور می‌شود اپل برنامه‌های خود را برای افزایش تولید این دو مدل کنار بگذارد. راس یانگ تحلیلگر صفحه نمایش هم در آن زمان گفت که سفارش‌های پنل برای آیفون ۱۴ در مقایسه با آیفون ۱۳ در زمان مشابه، حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است. در همین برهه زمانی، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس در بازار گوشی‌های دست دوم دو برابر سریع‌تر از آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی ارزش خود را از دست دادند.

از سوی دیگر گزارش‌های منتشر شده توسط دیجی تایمز، تصویری مشابه از فروش پایین آیفون ۱۴ پلاس را ارایه داد تا آنجا که اپل مجبور به کاهش تولید شد و همین موضوع نشان می‌داد که فروش پایین آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۳ مینی ممکن است اصلا به دلیل سایز صفحه نمایش این گوشی‌ها نبوده باشد و البته باید دید در آینده فروش مدل پلاس چه تغییری خواهد کرد.

طبق شایعات اپل هیچ برنامه‌ای برای احیای مدل «مینی» آیفون در خط تولید خود ندارد. انتظار می‌رود کوچکترین آیفون‌هایی که در دست ساخت قرار دارند، آیفون ۱۶ سال آینده با نمایشگر ۶٫۱ اینچی و نسل چهارم آیفون SE باشد و برعکس در مورد آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس، به نظر می‌رسد حتی بزرگتر شوند و به ترتیب با اندازه ۶٫۳ اینچ و ۶٫۹ اینچ، عنوان بزرگترین آیفون‌های تاریخ اپل را به خود اختصاص دهند.

برچسب: اپل, مینی, گوشی, خارج
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم