برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

اپل تعداد دقیق اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور را تا پایان سال ۲۰۲۲ اعلام کرد

اپل در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۰۸ (۲۰ تیر ۱۳۸۷) اپ استور را راه‌اندازی که مصادف با عرضه آیفون 3G بود. افتتاح اپ استور نقطه عطفی در استفاده از آیفون بود و این محصول به سرعت کاربردی‌تر شد. اپ استور در آن زمان با ۵۰۰ برنامه در دسترس بود و زمانی که اپل در سال ۲۰۰۹ آیفون 3GS را معرفی کرد، در تبلیغاتش ادعا می‌شد که ۷۵ هزار برنامه در اپ استور وجود دارد. این رقم تا فوریه ۲۰۱۰ (بهمن ۱۳۸۸) دو برابر شد و به ۱۵۰ هزار برنامه رسید.

تا سال ۲۰۱۱، یعنی تنها ۳۴ ماه از زمان راه‌اندازی اپ استور، بیش از ۵۰۰ هزار برنامه در این سرویس وجود داشت. سال ۲۰۱۲ بود که اپ استور تعداد ۷۰۰ هزار برنامه را هم رد کرد اما در جولای ۲۰۱۳ (تیر ۱۳۹۲)، فروشگاه اندرویدی گوگل، یعنی گوگل پلی که در سال ۲۰۰۸ با کمتر از ۵۰ برنامه شروع به کار کرده بود، از اپ استور عبور کرد. پلی استور اولین فروشگاه اپلیکیشن بود که به رکورد یک میلیون برنامه رسید و از ۹۰۰ هزار اپلیکیشنی که در آن زمان در فروشگاه iOS در دسترس بود، برنامه‌های بیشتری داشت. پنج ماه بعد، اپ استور سرانجام از مرز یک میلیون اپلیکیشن عبور کرد.

حالا امروز اپل گزارش شفافیت از اپ استور در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده که به طور دقیق نشان می‌دهد تا پایان سال گذشته میلادی چند برنامه در اپ استور موجود بوده است. رقم اعلام شده ۱٫۷۸۳٫۲۳۲ اپلیکیشن است که بیش از ۳۵۶۶ برابر تعداد برنامه‌های موجود در اپ استور در زمان راه‌اندازی ۱۴ سال قبل این سرویس است. این در حالی است که طبق گفته اپل، این شرکت سال گذشته ۱۸۶٫۱۹۵ اپلیکیشن را از اپ استور به دلایل مختلف حذف کرده است.

اپل خاطر نشان کرده که برنامه‌ها ممکن است به دلایلی مانند نقض قوانین محلی، نقض مکرر خط مشی اپ استور، تقلب و یا درخواست تنظیم کننده‌ها، از اپ استور حذف شوند. دسته بازی‌ها با حذف ۳۸٫۸۸۳ عدد و دسته برنامه‌های کاربردی با ۲۰٫۰۴۵ عدد، دو دسته‌ای بوده‌اند که بیشترین تعداد برنامه حذف شده را در اپ استور در سال گذشته تجربه کرده اند.

از طرف دیگر اپل ۱۴۷۴ اپلیکیشن را هم به دلیل درخواست دولت از اپ استور حذف کرده است. البته لازم به ذکر است همانطور که این شرکت بیان کرده، برنامه‌ها فقط از ویترین فروشگاه‌هایی که یک نهاد خواستار حذف آنها است، صلاحیت دارند حذف شوند و در سایر ویترین‌ها در دسترس باقی می‌مانند. باورش سخت است اما ۹۷ درصد از برنامه‌های حذف شده از اپ استور، فقط متعلق به کشور چین بوده که به دلیل درخواست دولت آن حذف شده است.

با وجود اینکه توسعه دهندگان از اپ استور بیشتر از گوگل پلی درآمد کسب می‌کنند، اما با وجود این موضوع فروشگاه گوگل میزبان حدود یک میلیون اپلیکیشن بیشتر از اپ استور است. طبق آمار پلتفرم Statista، فروشگاه اپلیکیشن اندروید گوگل، در پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۲٫۶۹۴٫۱۱۴ برنامه را در دسترس کاربران قرار داده است.

اپل با انتشار گزارش شفافیت اپ استور برای سال ۲۰۲۲ خود، برای اولین بار در تاریخ خودش نوشته: «گزارش شفافیت اپ استور ما اطلاعاتی را در مورد نحوه عملکردمان در اپ استور در همه ۱۷۵ کشور و منطقه‌ای که در آن در دسترس است، ارایه می‌دهد. ما همیشه تلاش داشته‌ایم تا اپ استور را به عنوان مکانی امن و قابل اعتماد برای کاربرانی که به دنبال یافتن برنامه‌های مورد نظرشان هستند، نگه داریم. گزارش امروز ما داده‌های مربوط به سال ۲۰۲۲ را پوشش می‌دهد و ما این اطلاعات را سالانه بروزرسانی خواهیم کرد».

در خصوص گزارش امروز اپل، باید گفت که این گزارش نتیجه یک کشمکش حقوقی ۱۰۰ میلیون دلاری میان اپل و توسعه دهندگان برنامه در سال ۲۰۲۱ است که در نهایت علاوه بر اینکه اپل مجبور شد مقدار معینی جریمه را به توسعه دهندگان پرداخت کند، بلکه ملزم به این شد که هر سال چنین گزارشی را منتشر کند و آمار دقیق برنامه‌ها را بدهد.

شاکیان در پرونده مذکور ادعا کرده بودند که اپل به توسعه دهندگان اپلیکیشن اجاز نمی‌دهد با مشتریانشان ارتباط برقرار کنند. پر واضح است که این شرکت تمایل نداشته که توسعه دهندگان پیوندهایی به پلتفرم‌های پرداخت شخص ثالث ارایه دهند که به مشترکین امکان دهد با استفاده از آن‌ها، خریدهای درون برنامه‌ای انجام دهند. اگر چنین موضوعی عملی می‌شد، به مشترکین اجازه می‌داد تا با به کار بردن یک روش پرداخت دیگر، موجب شوند تا اپل نتواند کمیسیون ۳۰ درصدی خود را از توسعه دهندگان دریافت کند و به نوعی روش پرداخت اجباری ارایه شده توسط اپل را دور بزنند.

این گزارش نشان می‌دهد که میانگین تعداد مشتریانی که هر هفته در اپ استور در سال ۲۰۲۲ جستجو کرده اند، به میزان ۳۷۳٫۲۱۱٫۳۹۶ نفر بوده است. تعداد کل برنامه‌هایی که در ۱۰ نتیجه برتر حداقل ۱۰۰۰ جستجو ظاهر شده اند هم ۱٫۳۹۹٫۷۴۱ مورد بوده است. در پایان سال ۲۰۲۲ تعداد توسعه دهندگان ثبت نام شده اپل نیز ۳۶٫۹۷۴٫۰۱۵  نفر براورد شده است.

در آخر هم اپل میانگین تعداد بازدیدکنندگان هفتگی اپ استور را ۶۵۶٫۷۳۹٫۸۸۹ نفر و میانگین تعداد دانلود اپلیکیشن در هر هفته را ۷۴۷٫۸۷۳٫۸۷۷ عدد گزارش کرده است.

برچسب: Iphone, Apple, App store, appstore
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم