برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آیا مدیر عامل ردیت در حال نابود کردن این اپلیکیشن است؟

یکی از اتفاقات عجیب اخیر که در صنعت تکنولوژی افتاده این است که شرکت‌ها به صورت فراگیر در حال سرمایه گذاری هستند. هدف این تجارت در نهایت زادآوری و گردش پول نیست، بلکه تنها خروجی مالی و سود بیشتر است. این سرمایه گذاری‌ها انواع مختلفی دارند و از تصاحب یک شرکت توسط یک شرکت دیگر تا تغییر قوانین ‌API ها را شامل می‌شوند. به‌نظر می‌آید که مدیر عامل فعلی ردیت، استیو هافمن نیز به فکر همین تغییرات در شرکت خود است.

قبل از اینکه اعتراضات گسترده در ردیت شروع شود، هافمن احساس کرده بود که خطر بزرگی در کمین شرکت او قرار دارد. سرمایه‌گذار ردیت که با نام Fidelity شناخته می‌شود، ارزش این شرکت را با کاهش ۴۱ درصدی به ۱۶.۶ میلیون دلار رساند. این اتفاق باعث شد تا تعداد بیشتری از سرمایه‌دارها سهام خود را از این شرکت به بیرون هدایت کنند. این طبیعت دنیای تکنولوژی است که یک شرکت با افت و خیزهای مختلف روبه‌رو شود، اما اتفاقی که برای ردیت افتاد کمی فراتر از یک روند طبیعی بود. در سال ۲۰۲۱ ارزش ردیت خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌شد افت کرد و به ۱۵ میلیارد دلار رسید.

زیربنای بسیاری از رفتارهای هافمن به عنوان یک مدیر این بود که ردیت یک شبکه تحت هدایت کاربران است. هافمن یکی از موسس‌های ردیت است که در سال ۲۰۱۵ و بعد از اعتراض‌های فراوان به مدیریت « الن پائو» تصمیم گرفت تا بار دیگر به شرکت برگردد و اختیار آن را برعهده بگیرد. اعتراض‌ها برای کناره‌گیری پائو بسیار گسترده بود و درخواست استعفای عمومی او به بیش از ۲۰۰ هزار امضا رسید. در نهایت هیئت مدیره از پائو خواست تا استعفا بدهد و هافمن جایگزین او شد. نحوه مدیر شدن وی این موضوع را برای او خیلی روشن کرد: «ردیت یک جامعه مبتنی بر کاربر است و کسی از کاربرها قدرت بیشتری ندارد.»

البته دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد هافمن هنوز به خوبی این قدرت را درک نکرده است! مدیریت کاربرها و سپردن بخشی از امنیت و تصمیمات به مادرتورها روش اصلی هدایت ردیت است که هم اکنون در بلو اسکای و ماستادون هم دیده می‌شود. از دید هر شرکتی قدرت دادن به کاربرها و مادریتورها برای ایفای نقش و گرفتن مسئولیت هم ارزان‌تر است و هم در صورت به‌وجود آمدن خرابی، می‌توان کاربرها را مقصر دانست. با این حال این تقسیم قدرت ضررهای بزرگی هم دارد.

در هر دو اعتراضات صورت گرفته سال ۲۰۱۵ و امسال، نشان داده شد که محدودیت مادریتورها تا کجاست. در سال ۲۰۱۵، بسیاری از افرادی که به عنوان مادریتور شناخته می‌شدند، پرچمدار آزار و اذیت بودند تا جایی که به تهدید کشتن مدیر سابق این شرکت پرداختند. از طرفی در اعتراضات امسال هم مشاهده کردیم که چگونه افراد خود را از اهداف شرکت جدا می‌کنند و به دلیل اینکه برای مدیریت پولی دریافت نمی‌کنند، صحبت‌هایشان شنیده نمی‌شود. استیو هافمن در این باره می‌گوید:

یکی از چیزهایی که قابل بحث نیست، دلیل وجود داشتن ردیت است. ردیت مکان بازی برای صحبت و بحث است. هدف نظارت ما روی رفتار کاربرها فراهم کردن محیط بهتر برای صحبت و بحث است بدون اینکه نگران باشند که به دلیل شرکت در یک بحث پلیس در خانه آن‌ها می‌زند. وقتی یکی قانون را رعایت نمی‌کند مطمئن می‌شویم که ما به عنوان یک فرد موظف به انجام قانون او را مجازات می‌کنیم.

در سال ۲۰۱۵ و شورش‌ اعضای ردیت در آن سال این موضوع مشخص بود که این شبکه برای کاربران است و توسط کاربرها هدایت می‌شود. اما در اعتراض‌های امسال نه تنها کسی کاربرها را جدی نگرفت بلکه آن‌ها با پدیده مدیریت هافمن آشنا شدند که حالا قدرت را از مادریتورها به دستان خود منتقل کرده بود. از همان سال اول مدیریت، هافمن دست به حذف کامنت‌هایی زد که او را مورد انتقاد قرار می‌دادند. او بعدها در مصاحبه‌ای گفت که پائو به دلیل «کمبود تجربه» دست به همچین کاری نزده بود.

در اعتراض‌هایی که به دلیل تغییر قوانین API و پولی شدن آن منجر شد، مادریتورهایی که دست به اعتراض می‌زدند خیلی زود عوض شدند و حتی تهدید شدند که اگر پیج‌های ردیت تحت مدیریت خود را به حالت پرایوت دربیاورند، در کمتر از ۲۴ ساعت اخراج می‌شوند. با اخراج شدن برخی از مادریتورها، شرکت افرادی را جایگزین کرد که تشنه مادریتور شدن بودند و به هر خواسته‌ای برای رسیدن به این لقب تن می‌دادند.

با کم کردن شدید قدرت مادریتورها، هافمن موفق شد تا یکی از فاکتورهای مهم ردیت را برای همیشه حذف کند. با کم شدن این قدرت فضای سرمایه‌گذاری بسیار بازتر شد و حالا ردیت برای بسیاری از سرمایه‌دارها مکان امنی به نظر می‌رسد که دیگر کاربرها قدرت خاصی در آن ندارند و توسط یک فرد اداره و تصمیم‌گیری می‌شود. هافمن در این باره گفت:

تصمیم ما مبنی بر پولی کردن APIها این است که بسیاری از نرم‌افزار‌هایی که سرویس ما را ارائه می‌دهند، سود ده هستند ولی خود ردیت به عنوان یک شرکت سود ده نیست. ما یک شرکت هستیم که بر اساس سود پیش می‌رویم و نمی توانیم از این سود چشم‌پوشی کنیم.

در واقع این نظر دهی‌های محکم هافمن درباره وضعیت مالی، پایه مشخصی ندارد. واقعا نمی‌دانیم که ردیت در حال ضرر دادن است و یا هافمن دارد تلاش می‌کند تا این شبکه را تبدیل به مکان امن‌تری برای درآمدزایی و سرمایه‌گذاری کند. در هرحال، با شکست خوردن اعتراض ردیتورها و عوض شدن مادریتورها، بسیاری از آن‌ها تصمیم گرفتند تا به دیسکورد مهاجرت کنند.

به‌نظر می‌رسد که هافمن توانایی درک این موضوع را ندارد که مهاجرت کاربرها از ردیت به سمت دیسکورد در واقع از دست دادن کاربر است. از نظر او مهم‌ نیست که تعداد کاربرهای این شبکه چقدر باشد زیرا این شبکه مانند سابق دیگر یک شبکه اجتماع محور نیست. کاربرهای از دست رفته که در دیسکورد مشغول هستند بدون هیچ محدودیتی فعالیت می‌کنند و به‌نظر می‌رسد برگرداندن آن‌ها ممکن نباشد.

در اقدام جدیدتر، بسیاری از تاریخچه چت و گفت‌گوهای داخلی ردیتورها حذف شده که به دلیل خالی کردن حجم سرورهای این سایت انجام شده است. به‌نظر می‌رسد که ردیت حال و روز خوبی برای کاربرها ندارد و قوانین آن روز به روز تعداد خدمات را به بهانه نداشتن پول قطع می‌کند. همچنین ردیت تصمیم دارد تا ۵ درصد از کارکنان خود را تعدیل کند و این دقیقا خبری است که سرمایه‌گذارها از شنیدن آن خوشحال می‌شوند. از طرفی دیسکورد به عنوان یک پیام رسان اجتماع محور دارد به طور چشم‌گیری رشد می‌کند و دست مخاطب‌ها را باز می‌گذارد. باید دید که در وضعیت فعلی چه بلایی سر ردیت می‌آید و آیا هافمن آن را به طور کامل نابود خواهد کرد یا خیر. شما در این زمینه چه فکر می‌کنید؟ آیا از کاربرهای ردیت هستید یا خیر؟

برچسب: REDDIT, ردیت, API
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم