برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

گزارش آی تی بازار از تحولات بازار آی تی ایران در سال ۱۴۰۱

آی تی بازار به عنوان یکی از قدیمی ترین وب سایت های حوزه آی تی شناخته می شود که به طور ۱۰۰% تخصصی از سال 1389 تا به امروز توانسته پیشرفت چشمگیری داشته باشد و در مقایسه با رقیبان خود بی نظیر عمل کند.

 آی تی بازار طبق رسم هر سال خود با ارائه گزارش دقیق در حوزه کالاهای دیجیتال، میزان جذب مخاطبان و فروشندگان و همچنین عوامل تاثیر گذار بر روی این بازار بزرگ را بررسی نموده و اطلاعات جامعی را در اختیار علاقه مندان قرار داده است. بازار آی تی در سال ۱۴۰۱دارای فراز و نشیب های بسیار زیادی بوده و در این بخش ما قصد داریم به طور خلاصه به جوانب مختلف آن بپردازیم.

اتفاقات تاثیر گذار بر روی بازار دیجیتال

در سال گذشته این حوزه مانند بازار های دیگر تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی بوده و این موضوع به وضوح در میان خریداران و همچنین فروشندگان کالاهای آی تی دیده می شد. آی تی بازار با استفاده از ابزارهای تخصصی و نرم افزار های به روز، از میان انبوهی از عوامل مختلف توانسته دلایل مهمی که بازار دیجیتال ایران را تحت تاثیر خود قرار داده اند را بدست آورد که به طور خلاصه در بخش ذیل به آن پرداخته شده است.

  • کلید خوردن طرح صیانت در مجلس
  • اعمال فیلترینگ در شبکه های مجازی
  • اعتراضات مردمی از شهریور ماه
  • قطعی گسترده اینترنت
  • افزایش قیمت دلار تا سقف ۵۸ هزار تومان
  • رشد تورم
  • تحریم و عدم امکان تبلیغات در شبکه های مجازی
  • اختلالات اینترنتی بر روی اینترنت خط و قطعی مودم
  • تعدیل نیروهای متخصص شرکت های آی تی
  • ادامه مهاجرت نخبگان به کشورهای خارجی

جمعیت مخاطبان

جمعیت علاقه مندان در حوزه آی تی دارای طیف گسترده بوده و می توان به جرات گفت کالاهای دیجیتال امروزه مخاطبان بسیار زیادی را به سوی خود روانه کرده است. اما این موضوع چه در خرید و فروش حضوری و چه به صورت اینترنتی به نسبت سال های گذشته وضعیت خوبی نداشت، اما بیشترین افرادی که در این حوزه فعالیت کرده اند، متعلق به قشر ۱۸ تا ۳۴ بوده و این آمار مشابه سال های قبل می باشد. آمار قابل توجه ای که می توان به آن اشاره داشت، درصد جمعیت افراد بر اساس جنسیت بوده که همچنان آقایان با ۷۰.۵۳ درصد نسبت به بانوان دارای جمعیت بیشتری در این زمینه می باشند و بانوان ۲۹.۴۷ درصد این آمار را تشکیل می دهند.

پرفروش های کالای دیجیتال

یکی از بخش های جذابی که در بازار دیجیتال وجود دارد، بررسی پرفروش ترین کالاهای این حوزه می باشد. با توجه به اتقات سال گذشته و کاهش مخاطبان، اما روند خرید و فروش کالاهای آی تی کاهش چشمگیری نداشته و توانسته رتبه خود را نیز حفظ نماید و درصد بالایی از مخاطبان را به خود اختصاص دهد. در ادامه به بررسی جزئی کالاهای پر فروش سال ۱۴۰۱ می پردازیم.

پرفروش های گوشی موبایل در سال ۱۴۰۱ در آی تی بازار

گوشی موبایل به عنوان یکی از کالاهای دیجیتال در بازار آی تی شناخته می شود و مقام اول در میان گوشی موبایل های ارائه شده در سال گذشته به آیفون ۱۲ پرومکس رسیده و در رده های بعدی گوشی گلکسی A80 و گوشی موبایل گلکسی A50 رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

پرفروش های کنسول بازی در سال ۱۴۰۱ در آی تی بازار

کنسول بازی برای دوست داران دنیای گیم به عنوان کالایی حیاتی به شمار می رود و در آماری بسیار جالب پرفروش ترین کنسول های بازی PS2 و سپس PS3 اسلیم جایگاه اول و دوم را در میان مدل های مختلف کنسول بازی به خود اختصاص داده اند و ایکس باکس 360 اسلیم نیز مقام سوم را به خود اختصاص داده است.

پرفروش های لپ تاپ در سال ۱۴۰۱ در آی تی بازار

در میان انبوهی از لپ تاپ های ارائه شده توسط برند های مختلف، لپ تاپ X515 و X543MA در سال گذشته جزو پرفروش های لپ تاپ بوده و همچنین لپ تاپ Spectre X360 15 در رده سوم قرار دارد.

پرفروش های ساعت هوشمند در سال ۱۴۰۱ در آی تی بازار

ساعت های هوشمندی در سال گذشته دارای بازار بسیار رقابتی بوده اند و به ترتیب ساعت های مدل های Gear S2 Classic و SM-R800 و ساعت هوشمند S9 در رده های اول تا سوم قرار گرفتند.

 

پرفروش های دستگاه ماینر در سال ۱۴۰۱ در آی تی بازار

دستگاه ماینر در سال گذشته با کاهش جمعیت مخاطب رو به رو بوده، اما دستگاه ماینر Whatsminer M21S 58Th/s جزو پرفروش ترین دستگاه در بازار ماینر می باشد و مقام دوم و سوم متعلق به دستگاه ماینر مدل های Antminer S19 Pro 110Th/s و Antminer S9j 14.5Th/s است.

تاثیر روند افزایشی دلار بر روی بازار آی تی ایران

یکی از دلایل مهمی که سبب شد در سال گذشته بازار آی تی را تحت تاثیر قرار دهد، افزایش قیمت دلار بوده و تحولات بسیار زیادی را در حوزه دیجیتال ایجاد نمود. این موضوع سبب شد بسیاری از شرکت ها به اجبار نیرو های خود را به دلیل ورشکستگی تعدیل کنند و در سه ماه آخر سال این روند موجب شد بسیاری از فروشگاه ها به دلیل کاهش قدرت خرید به ناچار تعطیل کنند.

تاثیر کاهش سرعت و قطعی اینترنت بر روی بازار IT

سال ۱۴۰۱ جزو سال هایی بود که به دلیل اعتراضات مداوم از ماه آبان ما شاهد قطعی های مکرر و کاهش سرعت اینترنت بودیم و همین موضوع تاثیر مستقیمی بر روی فروشگاه های اینترنتی و بازار غیر دیجیتال گذاشت و برخی از وب سایت های ایرانی که که دارای سوابق بسیار زیادی در این حوزه می باشند، با ضرر هنگفتی مواجه شدند.

برچسب: آموزش, IT SERVICES, it
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم