برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

حاشیه‌های افزایش تعرفه اینترنت همچنان ادامه دارد

مهرماه سال جاری بحث افزایش تعرفه اینترنت به طور جدی مطرح شد. در آن زمان وزیر ارتباطات در واکنش به این خواسته گفت که فعلا برنامه‌‎ای برای گران شدن بسته‌‎های اینترنتی نداریم اما پیگیری‌‎ها ادامه پیدا کرد و در روزهای اخیر این پیگیری به نتیجه رسید.

آنطور که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد قرار بر این بود که افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنت حدود ۳۰ درصد باشد، اما اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش‎‌‌ها بیش از رقم اعلام شده است و حالا کاربران علاوه بر هزینه فیلترشکن باید بسته‎‌‌های اینترنتی را با هزینه گزافی خریداری کنند. همین مسئله موجب نارضایتی کاربران شده است البته نه تنها کاربران بلکه برخی از نمایندگان مجلس نیز نارضایتی خود را نسبت به افزایش تعرفه اینترنت نشان داده‌‎اند.

واکنش‎‌‌ها به افزایش هزینه اینترنت

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع به ایلنا گفته است: این روزها اینترنت برای مردم از نان شب هم واجب‌تر و بسیاری از امور زندگی مردم به این فناوری گره خورده است، همچنین استفاده بیشتر از اینترنت کمک می‌کند صرفه‌جویی‌های کلانی در مصرف سوخت، زمان و دیگر هزینه‌های دولت و ملت انجام شود. علاوه بر اینها کاهش حمل و نقل مردم در پی انجام امور با اینترنت به کاهش آلودگی هوا می‌انجامد. استفاده از اینترنت به معنای روغن‌کاری چرخ اقتصاد و تقویت اینترنت به معنای چرخاندن بهتر چرخ اقتصاد است.

قادری ادامه داد: البته اظهارات اپراتورها در مورد ارزان بودن قیمت اینترنت تا اندازه‌ای توجیه دارد و در چند سال گذشته قیمت خدمات آنها افزایش نداشته است اما در گران کردن اینترنت باید قدرت خرید مردم را در نظر داشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: در چنین شرایطی این دولت است که باید هزینه‌های اپراتورها را جبران کند و تا جایی که امکان داشته باشد اینترنت را گران نکند، زیرا گرانی اینترنت برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. در تمام دنیا تلاش می‌شود مردم به استفاده از اینترنت سوق پیدا کنند تا از هزینه‌های مرتبط با عبور و مرور و آلایندگی‌ها کاسته شود. مشخص نیست که با چه توجیهی این افزایش قیمت صورت گرفته است؛ حتما از وزیر ارتباطات در این زمینه توضیح خواهیم خواست و دلایل این گرانی را از ایشان سوال خواهیم کرد. امیدواریم راه‌حل جایگزینی برای افزایش قیمت اینترنت پیدا کنیم تا مردم متحمل فشار نشوند. دولت دست‌کم می‌تواند برای استفاده از پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی تعرفه اینترنت را افزایش ندهد. چنین الزامی هم برای دولت وجود داشت که هزینه استفاده از پلتفرم‌های داخلی را یک پنجم هزینه استفاده از پلتفرم‌های خارجی در نظر بگیرد. با این کار استفاده از پلتفرم‌های داخلی نیز رایج‌تر می‌شود.

از سوی دیگر جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده شهر رشت در مجلس، نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است: در حوزه گرانی‌ها به نظرم با یک درک نادرست از شرایط مواجه هستیم، یعنی بعضی از بخش‌های مدیریتی کشور درک درستی از اینکه تا چه میزان روی مردم فشار و بار اقتصادی زیاد است، ندارند.

این نماینده مجلس از اقدام دولت برای افزایش قیمت اینترنت انتقاد کرده و گفته است: در‌حالی‌که دولت برای افزایش حقوق‌ها مقاومت می‌کند، ۳۰ درصد و بیشتر از ۳۰ درصد اینترنت را افزایش داده و خدمات به همین نسبت رشد نکرده است. مردم الان یک هزینه سنگین را بابت فیلترشکن می‌دهند. یک پول سنگین را بابت سرعت پایین می‌دهند و فکر می‌کنم رتبه ما در سرعت بالاتر از ۱۵۰ است، اینترنت ما کند و فیلتر شده و در واقع فیلترنت است.

به اعتقاد این نماینده مجلس، در شرایط فعلی افزایش دادن قیمت کار معقول، سنجیده و دقیقی نیست. من فکر می‌کنم یک مقداری نیاز به تأمل بیشتری دارد و اینکه بخش‌هایی که می‌خواهند این تصمیمات را بگیرند، دید کلان و وسیعی‌تر داشته باشند به نظر من به نفع کشور است.

وزیر چه گفت؟

وزیر ارتباطات نیز امروز با اشاره به افزایش هزینه اینترنت گفت: بخش خصوصی اگر بخواهد کیفیت شبکه را افزایش دهد و نیاز مردم را برآورد کند، به منابع نیاز دارد و اگر به نرخ تورم توجه کنیم این افزایش تعرفه ارتباطی باید انجام می‌شد.

بر اساس گزارشی از ایسنا، عیسی زارع‌پور  درباره افزایش تعرفه اینترنت اظهار کرد: تعرفه‌ها از سال ۱۳۹۶ تا به الان تغییر نکرده است و افزایشی نداشتیم.

وی افزود: بخش خصوصی اگر بخواهد کیفیت شبکه را افزایش دهد و نیاز مردم را بر آورده کند به منابع نیاز دارد. اگر به نرخ تورم توجه کنیم این افزایش باید انجام می‌شد و در نهایت برای اولین بار در وزارت ارتباطات این موضوع را به تعهد و آن را به الحاقیه پروانه تبدیل کردیم تا درصورتی که تعهدات را انجام ندهند، بتوانیم برخورد و جریمه کنیم.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم