برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

AMD دسکتاپ گرافیک Radeon RX 7900 GRE را برای چین معرفی کرد

شرکت AMD امروز دسکتاپ گرافیک‌ جدید خود را تحت عنوان Radeon RX 7900 GRE درچین معرفی کرد. با این که این کارت‌ها در چین معرفی شده‌ند اما دور از انتظار نیست که زودتر از چیزی که تصور می‌کنیم به فروش جهانی نیز برسند.

کارت Radeon RX 7900 GRE که GRE آن مخفف Golden Rabbit Edition است، یک مدل ضعیف‌تر از RX 7900XT بوده که در بخش پردازش گرافیکی دارای تغییرات جزئی و در بخش حافظه دارای تغییرات بسیار اساسی است. این تغییرات به منزله کاهش قیمت انجام شده و بخش حافظه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

در مقایسه این دو سخت‌افزار، باید گفت که 7900XT دارای ۸۴ واحد پردازشی بوده که در مقابل محصول جدید AMD، یعنی 7900GRE دارای ۸۰ واحد پردازشی است. گیم‌کلاک 7900GRE نسبت به رقیب خود کاهش نسبتا زیادی داشته و از ۲۰۰۰ مگاهرتز به ۱۸۸۰ مگاهرتز تغییر کرده است. اما تغییر اساسی‌تر در بخش حافظه است که 7900XT از 20GB 20Gbps 320-bit سرعت برخوردار است ولی 7900GRE با یک کاهش تقریبا اساسی تنها 16GB 18Gbps 256-bit توانایی دارد. این تغییرات باعث شده تا پهنای باند این محصول در مقابل با محصول قبلی AMD از ۸۰۰ گیگ بر ثانیه به ۵۷۶ گیگ بر ثانیه برسد.

همچنین Infinity Cache ( که یک آمپلی‌فایر پهنای باند است) نیز با کاهش زیاد از ۸۰ مگ به ۶۴ مگابایت رسیده است. قدرت بورد نیز از ۳۱۵ وات به ۲۶۰ تغییر پیدا کرده تا با توجه به این تغییرات تقریبا اساسی با یک محصول نسبتا معمولی سر و کار داشته باشیم.

با توجه به علام AMD این کارت بیشتر به عنوان یک کارت 1440P شناخته می‌شود و در دسته‌ی کارت‌های 4K جای نمی‌‌گیرد که این موضوع نیز تایید دیگری بر میان‌رده بودن این کارت است. همچنین AMD در تبلیغ محصول کارت جدید خود را مدل 6800XT مقایسه کرده است. اگر بخواهیم پرفورمنس این کارت با سری خاصی از انویدیا مقایسه کنیم بهترین کاندید ما RTX 4070 خواهد بود. موفقیت 6800XT برای AMD بسیار چشم‌گیر بود و این کارت با وجود میان رده بودن فروش بسیار خوبی را تجربه کرد.

قیمت 7900GRE طبق اعلام قبلی 5299 RMB در چین خواهد بود که معادل دلاری آن ۶۴۹ دلار است. به‌نظر می‌رسد که این کارت قرار است به طور جدی خلا نبود یک میان‌رده برای رقابت با RTX 4060 و RTX 4070 را پر کند. با توجه به شکست تجاری انویدیا در عرضه کردن مدل‌های TI دو کارت مذکور، فضای رقابت برای AMD بسیار باز شده است. 

کارت 7900GRE از دیروز در چین عرضه شده و هنوز هیچ خبری از عرضه جهانی آن به گوش ما نرسیده است. با توجه به سیاست‌های AMD، کاملا ممکن است که این کارت به عرضه جهانی برسد و فروش موفقی هم داشته باشد. با توجه به وضعیت میان‌رده‌های انویدیا، منتشر نشدن این کارت در بازار جهانی عملا از دست رفتن یک فرصت بسیار خوب برای AMD خواهد بود چرا که انویدیا هنوز هم در بحث تولید یک میان‌رده با قیمت خوب و پرفورمنس قابل قبول بسیار ضعیف عمل می‌کند. باید منتظر بمانیم تا ببینیم این کارت رنگ عرضه جهانی را خواهد دید یا خیر.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم